basenliekeafrika.reismee.nl

Eten of gegeten worden

Omdat we gisteren geen katachtigen konden vinden op onze game drive, gingen we vandaag nog wat vroeger op pad. Alleen een snel ontbijt dit keer en daarna snel de auto’s in. Op zoek naar sporen van leeuwen of luipaarden. Die van de leeuwen hadden we al snel gevonden - verontrustend dicht bij ons kamp - en we gingen erachteraan. Het moeilijke in dit park is dat iedereen op de wegen moet blijven. Zodra het spoor van de weg afloopt mag je er dus niet achteraan, ook de safaribedrijven niet. Jammer natuurlijk, maar wel veel beter voor de natuur. Na ongeveer een uur rondjes rijden concludeerde de gids dat ze nog steeds in de buurt moesten zitten, maar we konden ze nergens vinden. Dan maar terugrijden naar het nijlpaardkarkas. Hier bleken de leeuwen gewoon rustig aan het eten te zijn. Blijkbaar waren ze heel hongerig, want het karkas was echt al wel een het rotten. Normaal eten ze vooral vers vlees.

Terwijl we daar naar de etende leeuwen stonden te kijken, vertelde een gids van een ander safaribedrijf ons, dat de leeuwen zojuist een ander stukje vers vlees hadden geprobeerd te pakken. Namelijk… onze kok en zijn assistent!

Het blijkt dat nog geen 10 minuten nadat wij waren vertrokken een aantal leeuwen het op hen hadden voorzien. Een andere auto was langs ons kamp gereden terwijl zij leeuwensporen volgden. Onze kok zag ze voorbij rijden en heel snel daarna weer terugkomen. Vanuit de auto werden ze gewaarschuwd voor de leeuwen die inmiddels klaar zaten om hun prooi te besluipen. De kok kon snel de auto in rennen, de assistent stond wat verder weg en was snel een tent in gevlucht. Een van de leeuwen begon hierop aan de tent te snuffelen. Met de auto hebben ze met veel lawaai de leeuwen een beetje weggejaagd, waarna ook de assistent naar de auto kon rennen. Vervolgens zijn ze maar met deze mensen meegereden.

Toen we dit verhaal hadden gehoord gingen we naar ze op zoek. Ze zouden bij de North Gate afgezet worden, maar daar vonden we ze niet. Uiteindelijk kwamen we ze een uur later tegen, ze zaten nog steeds in de auto die hen gered had en waren meegegaan op game drive. Bizar idee wat er had kunnen gebeuren! Dat was echt wel even schrikken! En daar moeten we vanavond dus nog gewoon eten en slapen…