basenliekeafrika.reismee.nl

Met een Mkoro de Okavango Delta in

Vanochtend weer net zo vroeg de wekker als anders, maar dit keer was het nog donker, vanwege het uurtje tijdsverschil. Nog even douchen in de openlucht douche. Helaas was deze koud. Geen probleem, vonden 2 Zuid-Afrikaanse mannen, waarvan er een in het andere douchehokje stond, ze zouden we even naar de gasflessen kijken. In haar blootje communicerend met 2 mannen die slechts achter een rieten afscheiding van 1,80 meter hoog van haar verwijderd stonden, voelde Lieke zich toch niet helemaal op haar gemak. De mannen hadden wisselend succes, het water werd eventjes warm en dan weer koud. Uiteindelijk toch maar koud gedoucht, want het was bijna tijd voor de excursie van vandaag.

We hebben namelijk een bootje over de Okavango Delta geboekt. Dit gaat per Mkoro, de traditionele bootjes hier in de vorm van een uitgeholde boomstam. Nou ja, een plastic boomstam in ons geval, maar dat was misschien maar goed ook, want we hadden een aantal echte Mkoro’s gezien en deze waren gemaakt op extreem smalle billetjes van de San. Om 7.30 stonden wij bij de aanlegsteiger. Bij hoge uitzondering mochten wij hiervoor op het lodge-terrein komen. De accommodatie waar we zitten bestaat uit een lodge en een camping en bij het intekenen op de camping moesten we gisteren een verklaring tekenen dat we niet op het terrein van de lodge zouden komen (en ook dat we ze niet aan zouden klagen in geval van diefstal, verwondingen of overlijden). Als campinggast voel je je hier wel een beetje en tweederangsburger, door de manager van de lodge wordt ook straal genegeerd. Maar goed, terug naar de aanlegsteiger… er waren wel een paar mannen bezig met boten, maar een van hen vertelde ons dat deze pas tussen 8.30 en 9.00 uur zouden vertrekken als de lodge-gasten klaar waren. Bijzonder, want we kregen gisteren zelf de keus hoe laat we weg wilden en hadden 7.30 uur afgesproken. Nou ja, TIA… even wachten dan maar.

Om 8.45 uur vertrokken we met motorbootjes naar een eilandje in de Delta. Onderweg hebben we nog een paar krokodillen gespot en mooie vogeltjes gezien. Op het eiland stapten we over op de Mkoro’s. Een gids achter op de Mkoro stuurde ons door de Delta heen (een beetje zoals op een gondel). We gingen met onze Mkoro een eigen kant op en waanden ons daardoor helemaal alleen op de Delta. We hebben genoten van de rust, de geluiden van het water en de vele vogeltjes. Tussendoor meerden we nog twee keer aan op een eilandje; een keer voor een wandeling en een keer voor de lunch. We zijn geen grote dieren tegengekomen zoals nijlpaarden of olifanten. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant ook wel een opluchting dat je niet in je kwetsbare bootje of te voet naast zo’n bakbeest komt te staan.

Terug op de camping moesten we nog even betalen. Dit kon met creditcard, hadden gisteren gevraagd. Dit was essentieel, want we hebben nog geen Botswaanse Pula’s kunnen bemachtigen. Helaas bleek bij het daadwerkelijke betalen dat betalen met creditcard tijdelijk niet mogelijk was vanwege een defect apparaat. Gelukkig werden euro’s hier ook geaccepteerd. Hier hadden we er nog wat van achter de hand gehouden. Maar we beginnen nu toch wel aardig door onze cash heen te raken.