basenliekeafrika.reismee.nl

Wandeling over de farm

Vanwege de drukke planning van gisteren hebben we vandaag besloten om iets rustiger aan te doen. Gisteravond hebben we gedineerd in de lodge, samen met de 2 managers. We waren de enige gasten en ze schoven lekker bij ons aan tafel aan. Het was zo gezellig, dat daarna zijn verplaats naar het kampvuur buiten en tot 11 uur verder hebben gepraat. Het was zeer interessant om de verhalen te horen over het leven van zowel een blanke als een donkere NamibieĆ«r. Een van de managers was van oorsprong Duitser, maar woonde een groot deel van zijn leven al in NamibiĆ«. De andere manager kwam uit een traditioneel dorpje. Hij zat te vertellen dat hij 10 broers en 1 zus had. Allemaal van dezelfde vader, maar van verschillende moeders. Nou heb je in Nederland natuurlijk ook gemengde gezinnen, maar daar was hier geen sprake van. De vader maakt kinderen met verschillende vrouwen en de vrouw met wie hij getrouwd is wordt geacht al deze buitenechtelijke kinderen op te voeden. Zo krijg je dus halfbroertjes en ā€“zusjes die soms maar 1 maand van elkaar in leeftijd verschillen. Overigens was dit heel normaal. Inmiddels schijnt dit wel minder vaak voor te komen.

Het ontbijt, wat weer samen met een van de managers gebruikten, gingen we een stukje wandelen op de boerderij. De boerderij had een oppervlakte van 7,5 bij 15 kilometer, we hebben dus lang niet alles gezien. We kregen een route uitgestippeld over een klein deel van de boerderij en hebben hier bijna 3 uur over gedaan. John dacht al dat we verdwaald waren. We waren dan ook een paar keer verkeerd gelopen. Onderweg zijn we veel dieren tegengekomen, niet alleen paarden en koeien, maar ook wild, zoals wrattenzwijnen, giraffen, antilopen en elanden.

Daarna zijn we doorgereden naar Rundu, alweer onze laatste bestemming in NamibiĆ«. Ook hier zaten we weer in een prachtige lodge. Ditmaal met een vlonder met uitzicht over de rivier. Het chalet zelf was een superdeluxe tent voorzien van alle gemakken, zelfs een bad en een mooie houten vloer. Vlak na aankomst gingen we direct met een bootje de Kavango-rivier op, voor weer een sundowner. Wederom was deze rivier de scheiding tussen Angola en NamibiĆ«. We zijn dit keer niet in Angola geweest, maar hebben er wel een krokodil zien liggen. Aan de Namibische oever was het een drukte van belang met mensen, die zichzelf en/of hun kleren stonden te wassen. Multifunctioneel zoā€™n rivier!

Weer terug bij de lodge stond ons een heerlijk menu te wachten, wat geserveerd werd op het buitendek van het hoofdgebouw (ook een tent op een vlonder).