basenliekeafrika.reismee.nl

Morro morro

Op deze locatie hadden we sinds tijden weer eens internet, dus vanochtend hebben we eerst eens even onze reisblog bijgewerkt. Heerlijk bij het zwembad, in het zonnetje en met een prachtig uitzicht over de vallei. Vervelend.

Gistermiddag hadden we al een paar Himba’s zien lopen in Opuwo en vandaag gaan we een echt Himba-dorp bezoeken. Dit volk staat bekend om zijn speciale haardracht en lichaamsversiering, ze smeren namelijk hun gehele lichaam in met rode oker en ook hun haar bewerken ze hiermee. We moesten bij de receptie verzamelen voor deze excursie en bleken de enige te zijn. Tijdens de rit naar het Himba-dorp toe kregen we nog wat taallesjes van onze gids Titus; goedemiddag is “Morro morro”, hoe gaat het met je is “Perivi” en het gaat goed is “Perinauw” (fonetisch opgeschreven dan…)

Eenmaal bij het Himba-dorp aangekomen werd er door de gids flink getoeterd. Er lagen hier meerdere “homesteads” bij elkaar. Dit zijn de bekende omheiningen van takken met daarin verschillende huisjes en een kraal waar het vee gehouden wordt. Een van deze homesteads gingen wij bezoeken. Wat onwennig liepen we achter de gids aan de omheining binnen en gaven de aanwezige vrouwen en kinderen een hand met onze net geleerde groet “Morro morro”. Foto’s maken was geen probleem was ons verteld, maar je voelt je toch een beetje apart als je een beetje in het wilde weg deze mensen loopt te fotograferen. Gelukkig braken de vele kinderen deze spanning, want ze vonden het geweldig om foto’s van zichzelf terug te zien op ons schermpje. Dus om de zoveel tijd, moesten we op onze hurken gaan zitten om ze de foto’s te laten zien en werden we omringd door een hele schare kinderen. Filmpjes maken en terugkijken vonden ze helemaal fantastisch!

Overigens waren alleen de vrouwen en kinderen thuis. De mannen waren de hele dag op weg met hun vee, omdat er in de buurt onvoldoende water is en dus ook onvoldoende gewassen om hun vee te laten grazen. De mannen blijven soms wel een half jaar weg met hun vee en brengen dan slechts af en toe een bezoek aan hun vrouw.

Bij het huisje van de dorpsoudste mochten we naar binnen en kregen we van een jonge vrouw een demonstratie hoe de rode oker wordt gemalen, gemengd met vet of olie en op de huid wordt gesmeerd. Ook kregen we te zien hoe zij “parfum opdoen”. Er worden takjes van verschillende lekker ruikende planten verbrand op smeulende kooltjes. De rook die hierbij vrijkomt laten ze over hun lichaam walmen. Het fungeert ook als deodorant en voor de reiniging van de intieme delen, gezien de plaatsen waar zij vervolgens de rook liet passeren. Daarna werd ook de kleding hiermee doordrongen. Dit is de enige manier waarop deze mensen zich reinigen. Wij stappen vanavond denk ik toch maar gewoon onder de douche…

Toen we uit het huisje kwamen hadden er zich inmiddels ruim 40 vrouwen verzameld om hun handel voor ons uit te stallen. Een beetje ongemakkelijk gingen we neuzen tussen de armbandjes, kettinkjes en andere prullaria. Het was de bedoeling dat we hier wat kochten, dus dat hebben we maar gedaan. Wel moeilijk kiezen bij wie je dan iets moet kopen, aangezien ze namelijk allemaal exact dezelfde spullen verkopen. We hebben dus maar een beetje gespreid tussen verschillende hoeken van de kring en zijn daarna weer naar de camping gegaan. Het was bijzonder om dit te ervaren.

Jos

Het is heel byzonder wat jullie daar zien en meemaken dat is genieten

Lotte

Wat een leuke, bijzondere en uiteenlopende dingen maken jullie mee zeg! Onwijs leuk om te lezen.
xx

Wil Slootweg

Zo te lezen vervelen jullie je niet