basenliekeafrika.reismee.nl

Alternatieve route

Dat Namibië een groot, maar dunbevolkt land is werd vandaag weer duidelijk. We moesten weer flink wat uren maken vandaag, ditmaal naar het Noorden van het land. Dit deel van het land wordt iets minder door toeristen bezocht. Wij gaan onder andere deze kant op om een Himba-stam te ontmoeten en de Epupa Falls te bezoeken.

Het was een lange, maar mooie route, waarbij we onder andere via de Grootbergpas zijn gereden. Onderweg kwamen we veel wild tegen, met als hoogtepunt giraffen van heel dichtbij. Verder diverse antilopen, maar ook heel veel loslopende koeien en geiten. Ook blijkt mond- en klauwzeer hier een groot probleem te zijn. We zijn meerdere controleposten gepasseerd. Wel apart dat je bij de ene zo door mag rijden, bij anderen alleen een krabbel hoeft te zetten en je bij de volgende moet uitstappen en ze even in je koelbox willen kijken.

Na een van de controleposten zijn we vermoedelijk een weg te vroeg afgeslagen. Het bord “C43 richting Opuwo” klopte wel, maar vervolgens kwamen geen van de dorpjes meer tegen die op de kaart stonden. Wel een heleboel hele kleine nederzettingen. Zouden dit dan de dorpjes om de kaart zijn? Bijna 2 uur lang kwamen we helemaal geen referentiepunten, zoals naamplaatsen of afslagen, meer tegen. Hmmm….

Inmiddels hadden we het aantal kilometers wat voor vandaag op de planning stond ruimschoots afgelegd, maar nog steeds waren we die afslag niet gepasseerd die ongeveer halverwege de route zou moeten zitten. Doorrijden dan maar, want terugrijden was ook niet echt een optie meer. Na nog zeker een half uur kwamen we eindelijk op een splitsing. Toen kwamen we erachter dat we een parallelweg waren ingeslagen in plaats van de “hoofdweg”. Gelukkig zijn we dus wel de goede kant op gegaan. Nadat we weer wisten waar we waren, vonden we relatief vlot onze volgende camping.