basenliekeafrika.reismee.nl

Twyfelfontein

Vanochtend was het heerlijk wakker worden in onze villa. Voor het ontbijt moesten we naar het hoofdgebouw van de lodge, al net zo’n mooi gebouw met rieten dak. De bovenste verdieping hiervan is het restaurant. Hier dineer en ontbijt je in stijl, met een dak boven je hoofd, maar zonder muren, waardoor het wel een beetje fris is. Maar dat zijn we inmiddels wel gewend. In deze luxe vergeet je dat al snel, er staat een uitgebreid buffet voor je klaar, met chefs die je eitje bereiden in de ochtend en je vlees snijden in de avond.

Daarna gingen we de bezienswaardigheden in de buurt bekijken. Om te beginnne de Organ Pipes, bijzondere rotsformaties die er met enige fantasie uit zien als orgelpijpen. Mooi om te zien! Ook de Burnt Mountain was hier te bewonderen, beide verschijnselen zijn veroorzaakt door vulkaanuitbarstingen ongeveer 130 miljoen jaar geleden.

De volgende stop waren de rotsgravures, waarvan er hier ongeveer 2000-5000 jaar geleden vele zijn gemaakt in de omgeving. Er zijn ongeveer 200 vindplaatsen in dit gebied met totaal meer dan 2000 verschillende gravures. De plek waar wij geweest zijn is ooit eigendom geweest van een van de eerste blanke boeren hier: David Levin. Het vinden van water is in dit droge gebied uiteraard een probleem. David had op een gegeven moment een bron gevonden, maar deze was niet erg betrouwbaar, je wist nooit zeker of er water uitkwam. Nogal twijfelachtig dus, ofwel: Twyfelfontein. Inmiddels staat dit gebied op de werelderfgoed-lijst. Met een gids zijn we een aantal van deze gravures gaan bekijken. Dit was heel erg indrukwekkend, vooral omdat deze gravures gewoon in de natuur liggen en werkelijk overal om je heen zijn. De gravures zijn waarschijnlijk gemaakt door shamanen en waren onderdeel van rituelen. De meeste gravures zijn gemaakt in de hoop om regen op te wekken, daar staan alle dieren symbool voor. Er waren ook zelfs gravures van een pinguïn en 2 zeeleeuwen. Dit wordt als bewijs gezien dat de gravures zijn gemaakt door een Nomadisch volk, dat ooit bij de kust geweest moet zijn, waarschijnlijk om zout te halen wat werd gebruikt voor het conserveren van etenswaren.

Na deze uitstapjes was het hoogste tijd om lekker van onze villa te gaan genieten. Dit verhaaltje schrijven we dan ook vanuit onze ligstoelen bij ons privézwembad. Nu nog moed verzamelen om het koude water in te gaan!

Jacqueline Marcus

Heerlijk die luxe met ook nog een zwembad.
Jullie zien wel heel veel interessante bezienswaardigheden, er is elke dag wel iets mooi uit de oudheid te zien.