basenliekeafrika.reismee.nl

Walking with dinosaurs

Gisteravond kwamen we – weer later dan gepland, maar nog wel in het licht – aan op onze volgende camping; Otjihaenamaparero farm . Afgelopen nacht hebben we nog met andere campinggasten gestaan, maar vanavond zijn wij de enige gasten. We zitten hier ook wel een stukje uit de normale route. Wat moeten we hier dan? Dinosaurusvoetafdrukken bewonderen! In deze omgeving zijn veel versteende voetafdrukken gevonden. De mooiste hiervan liggen bij deze farm en zijn maar liefst 219 miljoen jaar oud en behoren waarschijnlijk tot de Ceratosaurus en de Syntarsus. Dit is wel een beetje een gok, want in de buurt heeft men geen fossielen van deze dinosaurussen gevonden, alleen voetafdrukken. Dus men heeft het moeten achterhalen aan de hand van voetafdrukken die elders gevonden zijn. En zo vaak worden er geen voetsporen gevonden. Wereldwijd zijn er van 900 verschillende soorten dinosaurussen fossielen gevonden, maar slechts tientallen dinosaurusvoetafdrukken. Een bijzonder stukje verleden dus! Wat het extra bijzonder maakt is dat je de voetafdrukken kunt bekijken op de plek waar ze 219 miljoen jaar geleden zijn achtergelaten. Je kunt dus letterlijk in de voetsporen van een dinosaurus treden.

Voor de rest hebben we vandaag een dagje rustig aan gedaan. De tent hebben we lekker uitgeklapt gelaten, we hebben een beetje rondgewandeld, spelletje gespeeld, boekje gelezen, drankje gedronken, kortom een relaxdagje. Dit was wel even lekker na een aantal intensieve dagen met veel uren achter het stuur. Net als gister hebben we dag weer afgesloten met een knisperend warm houtvuurtje. Dat hebben we ook wel nodig, want het wordt flink koud ’s nachts!