basenliekeafrika.reismee.nl

Het 4x4 avontuur kan beginnen!

Vanochtend vroeg ontbeten, want om 7.30 uur werden we opgehaald door het autoverhuurbedrijf. Daar aangekomen moesten er een hoop documentjes gelezen en ondertekend worden en een waarschuwingsfilmpje bekeken worden. De boodschap was duidelijk: speed kills, met allemaal afgrijselijke voorbeelden van ongelukken. Goed geïndoctrineerd kregen we vervolgens de auto te zien. Precies zo’n auto zoals je je voorstelt bij safari; een bull-bar, grote banden met grof profiel en een tentje op het dak. Verdere uitrusting bestaat uit diverse campingspullen zoals; tafel, stoelen, kookgerei, dekens, kussens, een lampje, gereedschapskoffertje enz. Op de een of andere manier zijn we met het ophalen van de auto maar liefst 2 uur bezig geweest. We werden ook hier weer uiterst vriendelijk geholpen, maar wel op z’n Afrikaans. Af en toe liep de man van het verhuurbedrijf zomaar weg en bleef dan zo’n 10 minuten weg. Achteraf bleek dan dat hij iets voor je aan het regelen was geweest.

Voordat we door konden rijden naar onze volgende bestemming moesten er eerst de nodige boodschappen gedaan worden. Dat is nog een avontuur op zich. Ook hier hebben we het gepresteerd om 2 uur rond te dwalen in de supermarkt. Resultaat: 129 items en een kassabon van een halve meter lang. Nu maar hopen dat we overal aan hebben gedacht.

Daarna volgde de reis naar Sesriem, dit ligt in het Namib Naukluft National Park, welbekend vanwege zijn rode duinen. Heel veel rijden dus. Al 5 km uit de stand hield de asfaltweg op en begon het gravel. Gelukkig is onze auto hier goed voor uitgerust. Onze eerste echte 4x4 ervaring hebben we ook al gehad. In het uiterst droge landschap lag wonder boven wonder een grote plas water op de weg, waar we doorheen moesten.

Na een paar uur werd het toch wel spannend, onze camping voor vanavond ligt namelijk binnen de poorten van het park en daar moet je voor zonsondergang binnen zijn. Uiteindelijk hebben we dit stipt gered. We hadden geen minuut later moeten zijn. Terwijl de receptie al aan het afsluiten was, werden wij nog even snel ingetekend. En vervolgens konden we in het donker voor de eerste keer ons tentje op gaan zetten. Lekker handig. Maar het is gelukt! Kom je er ook nog achter dat het verhuurbedrijf een kapot snoer voor de koelbox heeft meegegeven. Bij het ophalen van de auto was er speciaal voor ons nog een kabeltje gemaakt, maar op werkzaamheid was even niet gelet. Slechts een van de drie kabeltjes bleek aangesloten en dan doet ie ’t niet. TIA zullen we maar zeggen… Gelukkig kon Bas dit repareren en hebben we wel gewoon een koelkast. Na al dit gedoe konden we in het pikkedonker (rond een uur of 7) en in de kou (we gokken een graad of 5) lekker barbecueën. Dit moeten we in het vervolg toch even anders inplannen.

Gerard

Respect voor zoveel inzicht, kalmte,wijsheid en relativeringsvermogen.

Wil Slootweg

Altijd handig een techneut mee op reis

Linda

Goede keus Lieke; zo'n handige man die van alles maken kan! Vanuit down under bijzonder om jullie zo te kunnen volgen. Leuke foto's, het zand lijkt nog roder dan in Australië xxx

Jacqueline en Raymond

Gelukkig hebben jullie een gereedschapskoffertje meegekregen. Verder lijkt het me knap ergerlijk zo'n half gemonteerde kabel mee te krijgen.