basenliekeafrika.reismee.nl

Windhoek

Gisteren hadden we al een mislukte poging gedaan om Windhoek te verkennen. We gingen (te voet) op zoek naar de Botanische tuinen die vlak bij ons hotel zouden moeten liggen. Na een korte wandeling langs huizen met hoge muren, hekken, prikkeldraad en angstaanjagend blaffende honden, kwamen we bij een verdorde zooi terecht. Zouden dat dan de Botanische tuinen zijn? Een ingang konden we niet ontdekken. We wilden ook niet doelloos rond blijven dwalen, dus zijn we maar naar het hotel gegaan. ’s Avonds een hernieuwde poging de stad in op zoek naar een restaurantje. Dat was nog goed zoeken. Er zat bijna niks. Uiteindelijk zijn we bij een tentje terecht gekomen waar we Cameroense curry met Oryx (gemsbok) gegeten hebben. We hebben dit nationale dier dus nog niet gezien, maar al wel geproefd.

Vandaag opnieuw de stad in. Nu op zoek naar de highlights van Windhoek, zoals de Alte feste, de musea en de Christuskirche. Zoals je al hoort heeft Windhoek (en heel Namibie) een behoorlijke Duitse historie. Het is langdurig een Duitse kolonie geweest. Nog steeds is de invloed hiervan merkbaar en wordt er veel Duits gesproken. In onze zoektocht naar het Nationale Museum, kwamen we per ongeluk in het hoofdkantoor terecht. We waren in de veronderstelling dat dit het museum moest zijn en waren dan ook enigszins verbaast dat het alleen wat kantoren waren en wat vage, vergeelde en verbladderde exposities. Er lagen zelfs dozen met allerlei dode dieren als een soort van archief buiten op de veranda. Achteraf bleek dit dus niet het museum te zijn. Het echte museum lag verderop in de stad. Dit hebben we later alsnog bezocht.

’s Middags wilden we naar het National Earth Science Museum. In ons reisgidsje stond vermeld dat dit museum een interessante collectie fossielen had. Dit lag echter wat verder uit het centrum, dus hier moesten we met de taxi naartoe. De taxichauffeur kende het niet, geen standaard toeristen-trekpleister dus. Het bleek ook slechts een expositie te zijn in het Ministerie van Mijnbouw en Energie. We werden een beetje vertwijfeld, maar wel uiterst vriendelijk ontvangen. De collectie was echter zeker de moeite waard.

’s Avonds hebben we maar een pizza laten bezorgen bij het hotel, aangezien we de vorige avond niet echt restaurantjes konden vinden. Lekker makkelijk. Hoewel, het bestellen van de pizza leek wel een kruisverhoor…

Wil Slootweg

Brr niets voor mij, ergens zijn waar ik niet lekker kan eten (ik hou niet van pizza)

Jacqueline en Raymond

Het lijkt wel alsof ze alles op een rijtje hadden om jullie uit te proberen, maar goede moed overwint alles en zo als ik het allemaal lees zijn jullie daar ijzersterk in.