basenliekeafrika.reismee.nl

Voorbereidingen 2

Als je naar het Afrikaanse continent op vakantie gaat, is het verstandig op je te laten vaccineren tegen allerlei ziektes die daar nog zeer regelmatig voorkomen. Om dit niet tot het allerlaatste moment uit te stellen hadden we in april al een afspraak gemaakt en in mei zaten we bij de dokter. Als kind wordt je al voor veel ziektes gevaccineerd, maar voor de zekerheid toch maar laten inenten tegen Difterie, Tetanus en Polio, oftewel DTP. Daarnaast ook allebei gelijk maar Hepatitis A en Bas aanvullend ook Hepatitis B. Lieke had deze al dus dat was voor haar niet meer nodig. Verder kregen een lading malaria pillen mee voor de periode dat we in risico gebied zitten. Nu kan ons niks meer gebeuren zou je denken...

Sinds gisteren en eergisteren voelden we ons niet zo lekker. Allebei last van zweten, stress, hoofdpijn en een onbehagelijk gevoel. Hebben we nu al een ziekte onder de leden? En we zijn nog niet eens vertrokken! Volgens het internet komen de symptomen erg overeen met die van gele koorts. Dit komt voor in Zambia, dat we voor de terugvlucht, kortstondig bezoeken.

Gelukkig hebben we geen gele koorts, maar de symptomen hebben we wel degelijk! Tijdens ons intakegesprek bij de dokter hebben we verteld dat we een rondreis door Afrika maken en de landen Namibië, Botswana, Zimbabwe en Zambia bezoeken. We vliegen echter via een aantal tussenstops in Zuid-Afrika en Engeland. Dit hebben we volgens ons wel aan de dokter verteld, maar een vaccinatie tegen gele koorts was niet nodig. Na het grondig doorlezen van de reisinformatie (deze kregen we pas na het bezoek aan de dokter) blijkt het namelijk verplicht te zijn dat je gevaccineerd moet zijn tegen gele koorts als je vanuit een "gele koorts" land (zoals Zambia) naar Zuid-Afrika. En dat is precies wat we doen. Wat nu?

Op internet wordt je niet veel wijzer. De meest uiteenlopende verhalen kan je er vinden. De ene website stelt dat een vaccinatie tegen gele koorts verplicht is, de andere website raad het aan en weer andere websites spreken er helemaal niet over. Sommige sites zeggen dat het alleen nodig is als je langer dan 12 uur in Zambia blijft. We zijn alleen maar in Zambia voor de terugvlucht, maar wat als het vliegtuig dan vertraging heeft... Lekker handig dit!

Dan maar de dokter bellen waar we de vaccinaties hebben gehaald. Eerst kregen we de assistente aan de lijn. Volgens haar was het allemaal niet echt nodig en de verbinding werd al vrij snel verbroken. Lieke vertrouwde het niet helemaal en heeft vervolgens de helpdesk gemaild. De reactie was compleet omgedraaid. Het advies was om vooral GÉÉN risico te nemen en alsnog een vaccinatie te halen. Lekker consequent advies. Denken we ruim van te voren alles geregeld te hebben, moet je 6 dagen voor vertrek nog ineens ergens een vaccinatie tegen gele koorts zien te regelen. Dit resulteerde in de "gele koorts" symptomen als zweten, stress, hoofdpijn en een onbehagelijk gevoel van de afgelopen dagen!

Gelukkig hebben we vanochtend voor vanmiddag nog een spoedconsult kunnen regelen bij de KLM Healthservices in Den Haag. De "gele koorts" symptomen zullen bij Lieke vandaag nog wel even aanhouden aangezien het krijgen van een prik bij haar dezelfde symptomen veroorzaakt!

Margret

Lieve Bas en Lieke,
Wij wensen jullie een een hele mooie huwelijksreis.
Geniet van jullie "wittebroodsweken" en van de landen die jullie gaan bezoeken. We kijken uit nu al uit naar jullie verhalen! XXX

Gerard

jullie eerste reisbericht is al een klein avontuur. Dat voorspelt veel bijzondere verhalen.
Straks de 1e etappe: AMS ofwel Schiphol airport

Linda

Lieve dochter, lieve schoonzoon. Vandaag brengen we jullie naar Schiphol . De avontuurlijke huwelijksreis gaat beginnen. Geniet met volle teugen en....... denk af en toe aan je (schoon)moeder! Liefs, Linda

Yolanda

Lieve Bas en Lieke,

Pff wat een verhalen (nu al)! Jullie houden van een uitdaging, dat is duidelijk. Heel veel plezier en geniet!

Mike, Sabrina en Isa

Veel plezier en geniet ervan!????

Mike, Sabrina en Isa

!!!!!!

Jacqueline en Raymond

Leker genieten en je vooral niet laten afleiden door onvolkomenheden.