basenliekeafrika.reismee.nl

Voorbereidingen

Nog maar 3 weken en dan gaat het grote avontuur beginnen, we gaan naar Afrika! Afgelopen week hebben we met de post van het reisbureau een dikke map ontvangen met het reisschema, vouchers, tickets, informatie en landkaarten. Inclusief vliegreis gaan we in totaal 33 dagen op pad. Eerst met eigen vervoer door Namibië en deel van Botswana. Vervolgens leveren we de huurauto in en gaan we onder begeleiding verder. Tot slot zullen we ook nog een dagje naar Zambia (Victoria Falls) en uiteindelijk via het vliegveld in Zimbabwe weer naar huis. In het begin van de vakantie zullen we dus ruim drie weken zelf op pad gaan met onze huurauto.

Het wegennet in Namibië en Botswana is niet echt te vergelijken met Nederland. Namibië heeft een wegennet van 45.387 km waarvan slechts 6.387 km is geasfalteerd. Verder zijn er diverse wegen waar kuilen, bulten en andere obstakels je weg proberen te blokkeren. De kans dat je met een “normale” huurauto ver komt is dus niet heel groot. Vandaar dat we een serieuze auto hebben gehuurd; een Toyota Hilux, 2,5 liter diesel, 4x4 pick-up truck met tent op het dak en complete kampeeruitrusting aan boord. Verder 140 liter brandstof en een watertank van 40 liter.

Omdat de kans vrij groot is (lees 100%) dat je op enig moment met de auto vast komt te zitten leek het ons wel verstandig om vooraf een 4x4 cursus te doen. Door deze cursus hopen we te leren wat we wel, maar vooral niet moet doen. Bijkomend voordeel is we bij het overhandigen van een deelnamecertificaat korting krijgen op de autoverzekering. Vandaag was het zover. Om 10 uur moesten we ons melden bij Actionplanet in Spaarnwoude. Op dit evenemententerrein is het mogelijk om met een 4x4 te rijden. Na een korte introductie met koffie en gebak stapte we de auto in. Bas achter het stuur, Lieke ernaast, Hendrik de instructeur in de achterbak.

Voor het berijden van een obstakel kregen we uitgebreid uitleg hoe je die specifieke situatie moet aanpakken. Het belangrijkste: uitstappen, kijken en zorgen dat je weet wat je te wachten staat. Het zicht dat je vanachter het stuur hebt is zo beperkt, dat je zonder kijken niet weet wat je gaat tegenkomen. Het kan namelijk voorkomen in Afrika dat de weg rechtdoor lijkt te gaan, maar eigenlijk scherp naar links of rechts draait. Als je dan rechtdoor zou rijden kan je zomaar een ravijn in rijden. Oftewel: uitstappen, kijken en blijven nadenken!

Na een half uurtje stapte Lieke achter het stuur. Lieke wilde in eerste instantie alleen maar meerijden (want het is toch wel spannend zo’n grote auto!), maar kroop zelfverzekerd achter het stuur. Berg op, berg af, door de blubber en door de bosjes. Alsof ze nooit anders had gedaan. Vervolgens stuurde de instructeur ons naar een ander stukje van het parcours, een serie bulten achter elkaar, dat gisteren net was aangelegd. Na een aanloopje reed Lieke over de eerste bult, geen probleem. Tweede bult, geen probleem. Derde bult, geen probleem. Vierde bult, probleem! De auto, een Land Rover Discovery, kwam precies op het diepste punt vast te zitten. Vastzitten stond wel op het programma, maar pas tegen het einde van de dag.

Met de voorbumper in het zand, met de trekhaak en achterbumper in het zand en geen druk meer op de achterwielen. Daar sta je dan, zonder schep (deze was de instructeur vergeten) en bijna etenstijd. Dan maar het zand met de hand wat weggraven, vervolgens rubberen rijmatten tegen de achterwielen plaatsen om de grip te vergroten en de luchtvering volledig oppompen om de auto zo hoog mogelijk te krijgen. Helaas zonder resultaat. De auto kwam niet veel verder. Toen maar lopend naar de kantine voor de lunch. Na de lunch een schep geleend en het graven kon beginnen. Tien minuten later hadden we voldoende zand verwijderd en konden we relatief makkelijk wegrijden. Toch wel fijn om dat eens een keer te oefenen onder “gecontroleerde omstandigheden”. Waarschijnlijk zullen we in Afrika onze auto ook wel meerdere keren moeten uitgraven, maar we weten nu in ieder geval hoe het moet!

Tot in de late middag hebben we allebei alle uithoeken van het parcours gezien en bereden en konden we terugkijken op een zeer leuke en leerzame dag. Over 3 weken kunnen we onze opgedane kennis in “het echt” gaan toepassen.