basenliekeafrika.reismee.nl

Zwemmende olifanten

’s Ochtends hadden we nog maar tijd voor een korte game drive. Jammer genoeg hebben we hier niet heel veel tijd en moeten we dus vooral veel afstanden afleggen en kunnen we het park zelf eigenlijk niet optimaal bezoeken. Op de hoofdweg kom je zo nu en dan weleens iets tegen, maar de grote hoeveelheden wild spot je vooral als je de zijweggetjes ingaat en het water opzoekt. Volgens de gidsen moesten we daarvoor nog maar eens terugkomen. Alsof het niks kost…

’s Middags kwamen we aan bij onze volgende accommodatie. Eindelijk weer een lodge, stromend water en geen veldbedjes! We checkten ons in en werden naar onze tent gebracht. Nou ja, je hebt hier veel tented lodges, vaak compleet ingericht met badkamer en al. Dat bleek alleen in onze tent niet het geval… 2 losse bedden en verder eigenlijk niks. Gedeelde douches en toiletten, zoals gebruikelijk hier zonder slot. Toch een beetje een domper als je je op een lodge hebt verheugd na 4 dagen in de bush…

We hadden niet veel tijd om er bij stil te staan, want we moesten al snel vertrekken voor onze boottocht over de Choberivier. Hier waren er weer even wat strubbelingen in het begin, omdat we opeens op een andere boot werden geplaatst. Maar nadat we er een flink punt van hadden gemaakt dat we naast elkaar wilden zitten, hadden we uiteindelijk de beste plekjes op de boot. De strubbelingen waren al snel vergeten toen we eenmaal de rivier op gingen. Al meteen zagen we een hele hoop buffels en olifanten. En daarmee hebben we meteen alle dieren van de Big Five gespot, want we moesten alleen de buffel nog!

Ook de grote kuddes olifanten die je in Chobe verwacht, waren hier in grote getallen aanwezig en van dichtbij te bewonderen. Met de boot zijn we rond een eiland in de rivier gevaren waar veel dieren op zoek gaan naar eten. Om hier te komen moeten ze door het water heen. Dit levert spectaculaire beelden op als een kudde olifanten besluit van het vaste land naar het eiland over te steken. Heel bijzonder om zwemmende olifanten te zien! Van groot tot klein, de hele familie stak over, slurfjes als een snorkel boven het water uit en zwemmen maar.

Terug op de accommodatie stond ons een aangename verrassing te wachten. We waren ten onrechte in een tent gezet en moesten eigenlijk naar een chalet (ook een tent, maar dan met alles erop en eraan). Zo konden we dus toch nog genieten van een eigen douche en toilet! Wel met koud water helaas…